söndag 24 maj 2009

Framtidens lärande - här och nu - Idémarknaden

Onsdagen fortsatte med föreläsningar och idémarknad med ett stort urval där konferensdeltagare och utställare presenterade olika projekt, idéer och tankar kring Framtidens lärande i korta 20 minuters pass.

Jag valde att framförallt koncentrera mig på wikis och bloggar eftersom jag var nyfiken på hur det används i skolan.


Klasswikis i skolportalen, år 4 och år 6

Gunilla Walsh och Tavga Abdulla från Fisksätraskolan i Nacka berättade om hur de använder SkolportalN i arbetet med wikis och blogg. Eleverna skriver texter i olika ämnen t.ex. fakta om djur, olika länder och vardagsmatte. De kan göra frågor på texten till andra elever.

I arbetena infogas bilder och då kommer man in på diskussionen om copyright. De lär sig kopiera bilder och anpassa storleken på bilderna.

I bloggen har eleverna arbetat med att skriva egna fabler efter att först ha läst fabler. I bloggen kan de kommentera varandras texter.

Många elever läser och skriver hemma.


Lärarblogg

Tove Wållberg från Järla skola berättade om sin blogg Utsikt från en kateder som hon skriver bl.a. för att kommunicera med föräldrarna. Föräldrarna är flitiga att läsa bloggen för att få information om vad eleverna gör i skolan. Däremot skriver föräldrarna sällan kommentarer i bloggen men mailar ofta till läraren.

I det traditionella veckobrevet hem skrivs nu bara nödvändig information, resten skrivs i bloggen.

Eleverna bloggar också, men ingen offentlig blogg. De skriver dagbok en gång per vecka.


Föräldrakommunikation på Wikispaces

Camilla Larsson arbetar med år 1 i Fisksätraskolan i Nacka. I wikin camillas bubbel kan man läsa om arbetet i hennes klass. Hon lägger in uppgifter och läxor, tips att träna på och länkar som föräldrarna kan ta del av. Eleverna mailar sina dokument till henne för att läggas in på sidan. I början av året skickades en förfrågan till föräldrarna om lov att lägga ut barnens arbeten, bilder och namn. Det är öppet att läsa för alla, men skrivskyddat.


"Kemiförsök" i SkolportalN

Sandra Wissting från Myrsjöskolan i Nacka berättade först om Wikis i undervisningen. Hon gav tips om flera gratis wikis att använda. Wikispaces, wetpaint, wikidot, pbwiki och förstås Wikipedia, encyklopedin som alla kan redigera. En wiki är en websida som är lätt att redigera. Men vad är då skillnaden mellan wiki och blogg? Enkelt kan man säga att wikin används för gemensamt skrivande av flera personer medan det i bloggen är bloggarens inlägg som kommenteras av andra.

Sandra visade några wikis som hon och hennes elever har arbetat med; Villa Mimmi, Rörelse och konstruktion, Svensk natur och Teknikspanarna.

I Nackas SkolportalN finnis wikin om "Kemiförsök". Där finns en beskrivning över Vad är kemi? och Så här skriver man en labrapport. I klassen arbetar man först med en praktisk laboration enligt NTA, Naturvetenskap och teknik för alla. Eleverna skriver sedan en rapport som läggs in i wikin. Inför rapportskrivandet diskuteras bilder och upphovsrätt samt hur man gör källhänvisningar.

Varför använder man sig då av wikis i skolarbetet?


  • Föräldramedverkan genom kommentarer och föräldrainsyn i vad som görs i skolan.
  • Att skriva för publik ger kvalitet och kvantitet.
  • Interaktion och kollaboration
  • Goda exempel
  • Integrerar multimedia och modern teknik.
  • I historiken finns versionhantering där man kan se vem, som gjorde vad, när?
  • Tillgänglighet från vilken dator som helst både i skolan och hemma.
I Datorn i utbildningen nr 4 2008 finns en artikel Pedagogiska vinster med att arbeta i wikis. I bloggen Från Sandras horisont kan man läsa om hennes arbete och tankar om ikt i skolan. Här finns klassens blogg Klassliv för eleverna där de skriver om något de gjort i skolan varvat med kluringar från Sandra.


Mina tankar

Dessa presentationer gav till allra först resultatet att den här bloggen kom till. För mig har mina inlägg gjort att jag har summerat innehållet i presentationerna och sedan funderat över hur jag vill använda det för min egen del inkommande läsår.
Bloggen vill jag använda för att dels informera föräldrarna om vad vi gör i skolan och ge dem möjlighet att mer aktivt ta del av, kommentera och ställa frågor om det som görs. Bloggen kommer också att ge mig möjlighet att skriva och sammanfatta tankar från föreläsningar, kurser och lärarträffar. Det blir lätt att gå tillbaka och se på vad jag har gjort i mitt arbete. I bloggen kan jag också samla tips, idéer och länkar till annat intressant som görs på olika håll i skolor runtom i Norden.

Jag kommer nog också att använda mig av wikis med eleverna, till en början med åk 3 för att komma i gång. Senare under läsåret kan jag tänka mig att ta med även åk 1-2.

Jag deltog i ytterligare två intressanta presentationer:

Elever blir sökmästare

Ylva Dahl, skolutveckalare i Uddevalla, Madelene Hartwig och Morgan Holm, redaktörer för Sökmästaren, presenterade DiU:s tävling Veckans sökmästare med Morgan och Madde varje vecka. Det finns två kategorier; MiniSök (7-9år) och JuniorSök (10-15år). Varje vecka kommer en ny fråga till eleverna som i arbetet med Sökmästaren lär sig använda internet och olika sätt att söka reda på fakta. De lär sig att formulera sina svar och skriva sina egen adressuppgifter.
Detta kommer jag nog också att använda mig av nästa hösttermin.
Wacom pennplattor - kreativitet i lärande

Med penna och ritplatta kan man skriva för hand i datorn, notera, rita och presentera, vilket är mer ergonomiskt än att använda musen hela tiden. Den interaktiva pennskärmen blir en digital whiteboard. Här finns ett exempel på ritplatta.



Framtiden i Lumparlands skola
Beträffande den digitala tekniken finns det mycket att fundera på angående nyanskaffningar. Vad ska vi satsa på? Vad ger mest för pengarna? Vad är mest användbart? Projektor, interaktiv skrivtavla, pennplatta, dokumentkamera, bärbara datorer, en dator per elev, digitalkamera och mycket mer? För att använda en del av den "nya" tekniken behöver lärarna både fortbildning och inspiration och det kan vi bl.a. få genom att delta i arrangemang likt konferensen Framtidens lärande - här och nu, som har gett mig många nya tankar och idéer för undervisningen.
All teknisk utrustning ska vara lättillgänglig i varje klassrum. Det får inte ta en massa tid att koppla sladdar och apparater innan lektionen.
Nu är framtiden här och det är dags att fortsätta utveckla datoranvändningen i vår skola om vi ska hänga med utvecklingen runtomkring oss i världen.
I höst tar vi i bruk lärplattformen Fronter och hoppas då kunna ge bättre information till alla elever och föräldrar. Det ska vara lätt för eleverna att arbeta med datorn både i skolan och hemma när allt finns samlat. Min blogg kommer att vara en del av informationen till hemmen. Jag ser fram emot en ny spännande termin efter sommarlovet.

lördag 23 maj 2009

Framtidens lärande - här och nu


Jag har varit på en intressant konferens 19-20 maj, Framtidens lärande - här och nu en arena för skolutveckling, IT och lärande i Nacka strand. Programmet bestod av föreläsningar, utställning, arbetsmöten och idémarknad. På både arbetsmöten och idémarknad hade man möjlighet att välja bland olika grupper.

Tisdagen började med föreläsningar och senare två arbetsmöten under dagen. De arbetsmöten jag deltog i var Skriva, läsa och kommunicera med IT-stöd och Ett vidgat textbegrepp, eget skapande och medborgardialog, vilket passade mig bra eftersom jag i klassen arbetar med att skriva sig till läsning enligt Tragetons modell.

Skriva, läsa och komminicera med IT-stöd
Mona Wiklander från Kungsgårdens skola i Sandviken berättade om elevernas skrivande i par där de använder talsyntes och ljudande tangentbord som hjälp vid datorskrivandet redan från början. Eleverna lyssnar på sin text och läser den för läraren innan texten skrivs ut. Alla texter ska vara rätt stavade, vilket skiljer sig från Arne Tragetons tankar om att eleverna skriver ljudenligt i början.
Jannie Jeppesen från Broängens skola i Botkyrka kommun berättade om arbetet i åk 1 där eleverna har sin egen bärbara dator. På bloggen Broängens ettor kan man läsa mer om deras arbete i klassen med framförallt bilder, ljud, chattar och communities.
"Broängens ettor är ett projekt där årskurs 1 på skolan utrustas med varsin bärbar dator för att stimulera deras lärande. Att arbeta med ljud, bild, rörlig bild, chattar och communities kommer att bidra till att deras naturliga lust att kommunicera bibehålls. Har texten en funktion och en publik blir den meningsfull. Här kan man följa pedagogen Pernilla Mellqvist och mediepedagogen Jannie Jeppesens arbete och reflektioner kring vad de ser. "
I Broängens skola rättas inte texterna, utan tyngdpunkten ligger mer på att kommunicera. Det är barnens intressen och lust som är viktiga. Det vidgade textbgreppet omfattar bild, rörlig bild, text och ljud i samspel.

Jag vill i mitt arbete med datorskrivande i klassen använda mig av det bästa från båda dessa föreläsare. När eleverna vill och är mogna för rättande bör jag göra det, men vara försiktig så att lusten till skrivande inte minskar.

Det blir intressant för min del att till höstterminen börja med bloggen som information till föräldrarna om vad vi gör i skolan.

Ett vidgat textbegrepp, eget skapande och medborgardialog
Anton Hagwall och Cecilia Boreson från Utbildningsradion berättade om Rum för berättande, korta digitala berättelser ungefär 1 minut långa.
"En digital berättelse är en kort film producerad av den som själv berättar. Berättelsen utgår från egna fotografier, texter, videoinspelningar och ljudupptagningar som redigeras med enkla redigeringsprogram."
Berättarverkstaden börjar med idékläckning och skrivande på post it-lappar till bilderna som ska vara med i berättelsen. Sedan läses berättelsen in till bilderna och musik läggs till. Hela berättelsen visas sedan som ett bildspel eller film.

Rum för berättande ger möjlighet att dela berättelsen med andra.
På websidan finns många filmer samt artiklar om att titta, skapa och lära med film.
PIM:s websidor finns en handledning för Digital storytelling.
Kristina Hansson från Centrum för Media och IT i och för grundskolan i Piteå kommun berättade om Mediapedagogik. Elever och lärare utvecklar den multimodala kompetensen genom att använda både text, ljud, bilder och rörliga bilder i sina berättelser. I Piteå arbetar många i de lägre årskurserna med att skriva sig till läsning med datorn. I Powerpoint gör eleverna presentationer av olika slag.
Ett progam som nämndes i diskussionen efteråt var Photostory, ett gratis program från Microsoft, och här finns en manual för Photostory.
Centrum för Media och IT har många bra manualer för IT-arbetet i skolan som man hittar just under fliken Manualer på deras websida.
Digitala berättelser kommer jag nog också att arbeta med kommande läsår. Redan nu har eleverna haft idéer om vad de skulle vilja berätta om. Vi har skrivit mycket men mest ritat egna bilder tidigare. Arbete med digitala berättelser utesluter ju inte egna bilder, för de egenhändigt ritade bilderna kan ju scannas in och användas i den digitala berättelsen.
Jag återkommer senare med ännu ett inlägg från konferensen.

En blogg för min klass

Den här bloggen har jag skapat efter inspiration på konferensen Framtidens lärande här och nu. Mer om konferensen kommer i ett separat inlägg.
Jag kommer att börja skriva mer aktivt i bloggen under höstterminen 2009 då jag har en ny klass, årskurs 1-3. Då ska jag berätta om vad vi gör i skolan så att föräldrarna kan läsa och kommentera, ett sätt att hålla kontakt mellan skolan och hemmen. Jag kommer då att koppla bloggen till Fronter, lärplattformen som vi tar i bruk till höstterminen.

En intressant tanke är att jag för ca tio år sedan fick höra en kommentar om att jag fört in Lumparlands skola i nutid under mina år som skolans föreståndare. Och nu tio år senare är jag med och har fört skolan till framtiden som är här och nu som skolans ikt-handledare. Det ska bli intressant att se vad följande tio år för med sig.

Namnet på bloggen har jag valt med flit, så Agenta är ingen felskrivning, men när jag annars ska skriva mitt namn får jag hålla koll på fingrarna på tangentbordet för det är vanligt att mitt namn blir skrivet så i misstag.