lördag 23 maj 2009

Framtidens lärande - här och nu


Jag har varit på en intressant konferens 19-20 maj, Framtidens lärande - här och nu en arena för skolutveckling, IT och lärande i Nacka strand. Programmet bestod av föreläsningar, utställning, arbetsmöten och idémarknad. På både arbetsmöten och idémarknad hade man möjlighet att välja bland olika grupper.

Tisdagen började med föreläsningar och senare två arbetsmöten under dagen. De arbetsmöten jag deltog i var Skriva, läsa och kommunicera med IT-stöd och Ett vidgat textbegrepp, eget skapande och medborgardialog, vilket passade mig bra eftersom jag i klassen arbetar med att skriva sig till läsning enligt Tragetons modell.

Skriva, läsa och komminicera med IT-stöd
Mona Wiklander från Kungsgårdens skola i Sandviken berättade om elevernas skrivande i par där de använder talsyntes och ljudande tangentbord som hjälp vid datorskrivandet redan från början. Eleverna lyssnar på sin text och läser den för läraren innan texten skrivs ut. Alla texter ska vara rätt stavade, vilket skiljer sig från Arne Tragetons tankar om att eleverna skriver ljudenligt i början.
Jannie Jeppesen från Broängens skola i Botkyrka kommun berättade om arbetet i åk 1 där eleverna har sin egen bärbara dator. På bloggen Broängens ettor kan man läsa mer om deras arbete i klassen med framförallt bilder, ljud, chattar och communities.
"Broängens ettor är ett projekt där årskurs 1 på skolan utrustas med varsin bärbar dator för att stimulera deras lärande. Att arbeta med ljud, bild, rörlig bild, chattar och communities kommer att bidra till att deras naturliga lust att kommunicera bibehålls. Har texten en funktion och en publik blir den meningsfull. Här kan man följa pedagogen Pernilla Mellqvist och mediepedagogen Jannie Jeppesens arbete och reflektioner kring vad de ser. "
I Broängens skola rättas inte texterna, utan tyngdpunkten ligger mer på att kommunicera. Det är barnens intressen och lust som är viktiga. Det vidgade textbgreppet omfattar bild, rörlig bild, text och ljud i samspel.

Jag vill i mitt arbete med datorskrivande i klassen använda mig av det bästa från båda dessa föreläsare. När eleverna vill och är mogna för rättande bör jag göra det, men vara försiktig så att lusten till skrivande inte minskar.

Det blir intressant för min del att till höstterminen börja med bloggen som information till föräldrarna om vad vi gör i skolan.

Ett vidgat textbegrepp, eget skapande och medborgardialog
Anton Hagwall och Cecilia Boreson från Utbildningsradion berättade om Rum för berättande, korta digitala berättelser ungefär 1 minut långa.
"En digital berättelse är en kort film producerad av den som själv berättar. Berättelsen utgår från egna fotografier, texter, videoinspelningar och ljudupptagningar som redigeras med enkla redigeringsprogram."
Berättarverkstaden börjar med idékläckning och skrivande på post it-lappar till bilderna som ska vara med i berättelsen. Sedan läses berättelsen in till bilderna och musik läggs till. Hela berättelsen visas sedan som ett bildspel eller film.

Rum för berättande ger möjlighet att dela berättelsen med andra.
På websidan finns många filmer samt artiklar om att titta, skapa och lära med film.
PIM:s websidor finns en handledning för Digital storytelling.
Kristina Hansson från Centrum för Media och IT i och för grundskolan i Piteå kommun berättade om Mediapedagogik. Elever och lärare utvecklar den multimodala kompetensen genom att använda både text, ljud, bilder och rörliga bilder i sina berättelser. I Piteå arbetar många i de lägre årskurserna med att skriva sig till läsning med datorn. I Powerpoint gör eleverna presentationer av olika slag.
Ett progam som nämndes i diskussionen efteråt var Photostory, ett gratis program från Microsoft, och här finns en manual för Photostory.
Centrum för Media och IT har många bra manualer för IT-arbetet i skolan som man hittar just under fliken Manualer på deras websida.
Digitala berättelser kommer jag nog också att arbeta med kommande läsår. Redan nu har eleverna haft idéer om vad de skulle vilja berätta om. Vi har skrivit mycket men mest ritat egna bilder tidigare. Arbete med digitala berättelser utesluter ju inte egna bilder, för de egenhändigt ritade bilderna kan ju scannas in och användas i den digitala berättelsen.
Jag återkommer senare med ännu ett inlägg från konferensen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar