söndag 23 maj 2010

Framtidens lärande - här och nu 2010

Nu är jag åter hemma efter ett par givande konferensdagar i Nacka. Årets konferens var en arena för skolutveckling, IT och lärande med föreläsningar, inspirationsmöten och utställningar. På webbplatsen för Framtidens lärande finns många inlägg och filmer från konferensdagarna. Eftersom många andra redan har skrivit mycket om konferensen kommer jag att enbart samla några länkar här.

Dagen före konferensens början samlades en del lärare till TeachMeet, där presentationerna filmades. Det är bra att jag kan ta del av det nu efteråt eftersom jag inte kunde delta då.

Omvärldsbloggen finns en läsvärd sammanfattning av dagarna i två olika inlägg, Nya vägar för lärande och
Lärande i en tid av förändring

Hos Pedagogiska centralen, Malmö stad kan man se Troed Troedssons föreläsning som avslutade konferensen. Där finns också flera andra läsvärda inlägg.

Jag deltog i tre inspirationsmöten
  • Med bloggen som kateder - där Martin och Josef berättade om hur de arbetar med bloggar i Årstaskolan. Jag har ju nu bloggat för egen del om vårt arbete i klassen under ett år sedan förra årets konferens. Nu är det nog dags att låta mina elever vara delaktiga i bloggskrivandet. I tegelbobarn kan man läsa om klass 1b där både elever och lärare skriver.
  • Pojkarna vinnare med tangentbordet som penna - där Ewa Andersson berättade om sitt arbete i klassen samt sin magisteruppsats, som jag ska läsa under min utbildarutbildningskurs som jag går i Att skriva sig till läsning. Det känns bra att andra genom undersökningar kommer fram till samma sak som jag har märkt i min klass.  Ewa arbetar i Örnsköldsviks kommun med STeG - Skriva på Talets och Erfarenhetens Grund. Det var roligt att träffa Ewa som jag lärde känna under Skolforum för två år sedan.
  • Med interaktiv tavla och en dator till varje elev - lärare från Hammarbyskolan berättade att de har SmartBoard i varje klassrum och nu även en dator till varje elev i år 6. Vi fick se exempel på användning av program för interaktiva tavlor t.ex. hur man växlar pengar. De gör också egna radioprogram där en elev är reporter.
Jag lyssnade också på ett öppet seminarium Naturen som klassrum och naturen i klassrummet. Med ett digitalt mikroskop kan vi se naturen i datorn, ett ypperligt hjälpmedel för att kunna studera naturens detaljer utomhus eller inne i klassrummet med hela klassen framför projektorduken.

Här skriver YBC:s ungdomar om framtidens lärande

Här finns en  rapport skriven av gymnasieelever i Nackas projekt Ungt inflytande.

och till sist en film gjord av elever vid Myrsjöskolan i Nacka



Barnen och ungdomarna kan och har många kloka tankar som vi vuxna borde lyssna på inför morgondagens skola.
Jag ser fram emot nästa års konferens efter dessa givande dagar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar