lördag 13 mars 2010

Uppföljningsseminarium

I torsdags höll jag uppföljningskurs för de åländska lärare som tidigare har gått kurs i Att skriva sig till läsning. 13 lärare deltog varav två från förskolan
Jag berättade om nya erfarenheter från utbildarutbildningen jag går i Helsingfors och arbetet i min klass. Deltagarna presenterade också vad de har gjort sen sist i sina klasser. Här kommer ett exempel från åk 1 i en skola.


Jag fick se många fina exempel på elevtexter illustrerade med fina bilder från olika skolor på Åland.
Lärarnas erfarenheter är att en del elever börjar fråga om stavningen ganska snabbt medan andra skriver av glädje utan att titta desto mer hur ord stavas. Men alla är överens om att eleverna börjar tänka på stavningen ju mer de skriver.  Handmotoriken utvecklas av att rita och måla mycket.
Till hösten ska jag pröva en annan bokstavsordning vid skrivträningen av bokstäver i åk 2. Bokstäverna övas utgående från vilken form de har, vilket beskrivs i Erica Lövgrens nya bok, Med datorn som skrivverktyg - språk, motorik och bokstvsformer.

1 kommentar:

  1. Sitter och förbereder mig för nästa veckas föreläsningsturne. Jag googlade lite på Stockholm och Att skriva sig till läsning och ditt namn dök upp. Trevlig blogg! Scrollade ned lite och HOPPSAN! där var min bok. Sannerligen en trevlig överaskning :) Vi hörs igen hälsar Erica

    SvaraRadera